Wednesday, May 11, 2011

sabar itu indah !

assalamualaikum.
everyday routine just movie . game . fb . tu je la aku buat tiap2 hari. sungguh membosankan. tu lah. masa belajar nk cuti masa cuti pulak bosan. takpe lah aku akn gunakan cuti ni sebaik mungkin. :) . ahah tgk cter aku makin merepek dan takda hala tujunya.. BEGINI ceritanya hari ini entah kenapa aku ada mood utk membaca. Sedang asyik mengemas rumah,( nmpak tak bangga dier mcm mana. cetttt~) tba aku terlihat satu buku yg bertajuk "solusi" dan buku itu menceritakan ttg "sabar itu indah" . Dan dari buku tu lah aku dpt pelajari sesuatu yg baru. .Musuh SABAR ada 3.ha tu la yg aku dpt tahu dr buku tu. Selama aku hidup aku tak tahu pun sabar pun ada musuh. hehe. Kita tahu sabar itu menahan diri daripada rasa keluh-kesah dan sedih dalam menghadapi sesuatu yg tidk disukai. Dan sabar ganjarannya syurga . Meh aku bg tahu korang MUSUH sabar :

1. TERGESA-GESA 
kita semua tahu tergesa-gesa ni mmg tabiat semula jadi manusia.  yelah klu apa yg kita hajatkan tak tercapai, mestilah kita tak ley sabar kan. conthnya mcm due date utk assignment last esok,. kebanyakkanya pelajar suka menangguh2kan kerjanya, so bila kene antar esok br la tergesa-gesa nk buat.

  
2. PUTUS ASA.
Allah berfirman yang bermaksud: : "Dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat allah. Sesungguhnya tidak berputus asa daripada rahmat Allah melainkan golongan yang kafir" (surah Yusuf 12 : 87).  Mesti korang penah alaminya kan? jgn ccepat mudah putus asa kerana orang sperti ini tidak akan pernah rasa kejayaan di dumia mahupun di akhirat.


3. MARAH
Islam tidak pernah menyuruh umatnya hindar daripd sifat marah. Marah mmg diperlukan sekiranya islam dihina dan diinjak-injak.  tapi Islam tdk menyuruh kita utk sesuka hati melepaskn kemarahan.  tp hakikatnya sekarang manusia suka marah tidak bertempat.  Mereka hanya marah apabila kepentingan diri tergugat, bkn apabila kepentingan agama digugat.


p/s= jika ketiga2 MUSUH sabar msih ada dlm diri kita, buanglah ia supaya sabar akan ada dlm diri kita. So sekarang aku kene buang smua tu. sebab ada gak musuh ni dlm dri aku. hehe. :)

 

No comments:

Post a Comment